کتابخانه عمومی نیمروز زابل


آخرین مطالب

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

ه گزارش ایسنا، شعار هفته کتاب امسال، «ایران می‌خواند» انتخاب شده است،امسال نیز همانند سال‌های گذشته هر روز از روزهای هفته کتاب، با عنوانی خاص نامگذاری شده است.

روزهای بیست و چهارمین دوره هفته کتاب، به شرح زیر نامگذاری شده است:

دوشنبه 24 آبان 1395 با عنوان «کتاب و خانواده» و شعار «خواندن، چراغ امید در خانواده»

سه شنبه 25 آبان 1395 با عنوان «کتاب و دانشگاه» و شعار «خواندن، بنیان دانش»

چهارشنبه 26 آبان 1395 با عنوان «کتاب و رسانه» و شعار «خواندن، رسانه‌ای کهن»

پنجشنبه 27 آبان 1395 با عنوان «کتاب و کودک» و شعار «خواندن، آینده‌ای روشن»

جمعه 28 آبان 1395 با عنوان «کتاب و هنر» و شعار «خواندن، تعالی هنرمندانه روح»

شنبه 29 آبان 1395 با عنوان «کتاب و تکنولوژی» و شعار «فضای نو، ابزار جدید»

یکشنبه 30 آبان 1395 با عنوان «کتاب و امام حسین» و شعار «خواندن، قیام برای آگاهی»

دوشنبه 1 آذر 1395 نیز مراسم اختتامیه هفته کتاب برگزار می‌شود.

بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 آبان ماه الی 1 آذر 1395 در سراسر کشور برگزار می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۶:۳۹
مهین آبیل کاظمی


به اطلاع می رساند کارگاه قصه گویی والدین به صورت رایگان توسط کتابخانه عمومی نیمروز با دعوت از اساتید دانشگاه زابل در روز پنج شنبه 1395/08/27 ساعت 9 صبح در کتابخانه عمومی نیمروز به آدرس خیابان فردوسی شرقی جنب اداره ثبت احوال برگزار خواهد گردید. داوطلبان می توانند جه تثبت نام به کتابخانه عمومی نیمروز مراجعه و یا با شماره 32224433 تماس حاصل نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۶:۳۸
مهین آبیل کاظمی

به اطلاع کلیه اعضای محترم کتابخانه های عمومی می رساند به مناسبت روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، جرایم دیرکرد اعضای کتابخانه های عمومی که نسبت به بازگرداندن کلیه منابع دیرکردی خود به کتابخانه از تاریخ 1395/08/22 لغایت 95/08/27 اقدام نمایند مورد بخشودگی کامل قرار میگیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۵ ، ۰۹:۵۶
مهین آبیل کاظمی

دانش آموزان مدارس ایتدایی زابل از کتابخانه عمومی زابل بازدید کردند و با بخش های مختلف کتابخانه آشنا شده و از نمایشگاه تابلوهای مصور نیز دیدن نمودند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۵ ، ۰۹:۵۱
مهین آبیل کاظمی

در مورخ 6/8/95  در ساعت 9:30 در محل فرمانداری با حضور معاونت محترم فرمانداری جناب آقای راهداری وسایرکارشناسان محترم فرماندری  نشست کتابخوان تخصصی برگزار گردید این نشست  پس از پیگیری های  رئیس اداره کتابخانه های عمومی زابل با فرمانداری براساس مصوبه جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان زابل  برگزار و در این نشست تعداد 18 نفر از کارکنان این اداره حضور داشتند این نشست  ابتدا باتلاوت آیاتی از کلام الله مجیدشروع وسپس  درخصوص سیاست های سال خواندن وکتابخوان ماه  توضیحاتی ارائه گردید وسپس افراد به معرفی کتب مورد علاقه خود پرداختنددر این نشست 7 کتب معرفی گردید که خلاصه این کتب به شرح ذیل  می باشد .

1-      کتاب جهاد کبیر برای خرمشهری آینده انتشارات نشر دفاع مقدس توسط حبیب الله راهداری معاونت محترم فرمانداری

معاونت محترم فرمانداری پس از اظهار خرسندی در باره سیراین نشست ها برای گسترش فرهنگ مطالعه در این شهرستان کتاب جهاد کبیر برای خرمشهری آینده را برای علاقه مندان معرفی نمود این کتاب درباره محورهای جهاد وتبیین قرانی آن براساس بیانات مقام معظم رهبری می باشد رهبر معظم انقلاب متذکر شدند که خرمشهرهایی که پیش روی ملت ایران است، در جنگ نظامی نیست. ایشان بیان داشتند که «جوانهای عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیت را بر دوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. و....

2--ادب الهی تربیت فرزند نویسنده مجتبی تهرانی  ارائه شده توسط خانم آمنه خدری کارشناس محترم امور بانوان فرمانداری

حضرت آیت­الله مجتبی تهرانی (رحمت الله علیه) در جلد سوم از درس­گفتارهای تربیتی خود طی 31 جلسه به مقولة بسیار حسّاس تربیت فرزند ­پرداخته­اند. ریشه­یابی دقیق مسائل مربوط به تربیت و جستجوی آن در عرصه­های مختلف زندگی و بالاخره دستورها و رهنمودهای عملی برای رسیدن به مقام شایستة یک انسان با ایمان در صفحه صفحة کتاب موج می­زند. ایشان در طی جلسان یاد­شده، تربیت فرزند را در چهار حوزة خانواده، مراکز آموزشی، محیط‌های رفاقتی و دوستی و در محل کار و اشتغال مورد بررسی قرار داده­اند.

مراحل تربیت کودک و اقتضائات هر مرحله، ابزار و روش‌های تربیت­کردن و تربیت­شدن، نقش حیاء در تربیت و منوط نبودن آن به قصد و اراده، نقش اصلاح ظاهر در تهذیب باطن، پیوند تفکیک­ناپذیر میان تعلیم و تربیت یا علم و ادب، حسّاسیت مراکز آموزشی و اهمّیت سرنوشت­ساز شخصیت استادان و آموزگاران، آثار ویرانگر انحرافات فکری و رفتاری متصدّیان آمور آموزشی و پرورشی، شیوة دوست­یابی و آزمودن رفیقان، آثار تربیتی شغل و حرفه و نیز همکاران و مراجعان در شکل­گیری شخصیت انسان، از جمله محورهای بسیار مهم مباحث این کتاب است که باید به دقّت خواند و درآنها اندیشه کرد و به کار بست.

 مطالب این کتاب را باید توأمان از دو نگاه خواند: یکی از نگاه تربیت خود و دیگری از نگاه تربیت فرزندان؛ و در این میان به باور استاد، آنچه در این کتاب از دانستنی­ها و بایستنی­ها خواهید خواند، نخست باید راهنمای پرورش جان و روح خود ما باشد؛ و در غیر این صورت، تلاش برای تربیت فرزندان سودی نخواهد داشت

3-- دوزخیان جاوید پژوهشی درباره قاتلان امام حسین (ع)نویسنده مرضیه محمد زاده ارائه شده توسط خانم مرضیه معین افشار کارشناس محترم امور اداری ومالی

این کتاب پژوهشی است در شناخت دقیق قاتلان شهدای نهضت امام حسین (ع) در روز عاشورا. شناخت این گروه، جهت فهم درست واقعة کربلا و معرفت بیشتر انسان‌های متعالی حاضر در آن واقعه، امری ضروری است. مطالب کتاب در دوازده بخش تدوین شده که در بخش نخست، بنی‌امیه در دو شاخة سفیانی و مروانی مورد تحلیل و ارزیابی قرارگرفته و آغاز تا فرجام این دودمان و تقش آنان در تاریخ اسلام و علل سقوط آن‌ها بررسی شده است. در بخش دوم، زندگی یزید ‌بن معاویه به طور جداگانه مطالعه شده و بخش سوم، به تحلیل زندگی و نقش تاریخی «عبیدالله‌بن زیاد»، حاکم وقت کوفه اختصاص یافته است. بررسی احوال عمربن سعد، فرماندهان سپاه اموی، فرماندهان طوایف و قبایل کوفه در زمان نهضت کربلا، قاتلان اصحاب و خاندان امام، قاتلان امام حسین (ع)، غارتگران عصر عاشورا، حاملان رئوس مطهّر شهدا و ...، از دیگر مباحث مطرح شده در این پژوهش است. در بخش پایانی نیز، سیمای جنایتکاران در شعر شاعران دوره‌های مختلف ترسیم شده است.

4- جانستان کابلستان نویسنده رضا امیر خانی  ارائه شده توسط محمد صیادی

رضا امیرخانی در سال 88 سفری چند روزه به افغانستان داشت که حاصل این اتفاق یک سفرنامه با نام "جانستان کابلستان" شده است. این سفر که یک مسافرت شخصی و برای ملاقات با چند دوست افغان و دیدار از شهرهای مهم این کشور بود با ماجراهای غیرمنتظره و جالبی برای این نویسنده همراه شد که این ماجراها گاهی هیجان انگیز است، گاهی طنزآلود و گاهی هم به آشکار شدن حقایق دردناکی می‌انجامد.
در این سفرنامه امیرخانی تنها در محدوده سفرش به افعانستان نمی‌ماند، بلکه به تاریخ و آینده، سیاست و اقتصاد و وقایع روز و گاه موضع بندی درباره اتفاقاتی معطوف می‌شود که این نویسنده همیشه در برابرشان سکوت کرده است.

البته حکایت این کتاب که سفرنامه خانوادگی امیرخانی به افغانستان است، اولین تجربه او در گونه سفرنامه نیست و اتفاقاً حال و هوایی داستان‌گونه دارد و خواننده را با همان کشش‌ها و تعلیق‌های داستانی همراه می‌کند.
امیرخانی وقتی که همراه با همسر و پسر یک سال و نیمه‌اش برای یک سخنرانی و شرکت در مراسمی به پابوسی امام رضا علیه السلام می‌رود، وقتی می‌بیند که گذرنامه را نیز همراه خود آورده‌آند تصمیم می‌گیرند تا سفری به افغانستان داشته‌باشند. سبک نوشتن او مانند دیگر آثارش به شکلی است که خواننده با او به راحتی به سرزمین افغان سفر می‌‌کند؛‌ با او شاد می‌شود و با او در لحظه‌های حساس و خطرناک عرق می‌ریزد و سرخ می‌شود.
وجه اشتراک «جانستان کابلستان» با دیگر سفرنامه وی «داستان سیستان» در فرهنگ مردمی است که امیرخانی با آنها ارتباط داشته. در جایی مردم خون‌گرم سیستانی و بلوچ و در جایی دیگر افغان‌هایی که نویسنده بارها به مردانگی‌شان اشاره می‌کند. قلم امیرخانی اما در «جانستان کابلستان» از روایت صرف فاصله گرفته و در بخش‌هایی به تحلیل‌های اجتماعی و سیاسی رو آورده که خواننده را به یاد «نفحات نفت» می‌اندازد.

5- 500 نکته در باره مطالعه نویسنده فیل ریس مترجم بیتا عسگری و گیتا عسگری  ارائه شده توسط مجتبی کیخا کارشناس محترم امور عمرانی

این مجموعه حدود پانصد نکته ساده را در 51 سر فصل به خواننده ارائه می‌دهد و مطالعه برای همگان مفید خواهد بود.
در این کتاب با تکیه بر نکاتی چون نگارش مقالات، ارائه سمینارها، شرکت در امتحانات، تقویت حافظه، حل مسائل، تکمیل مهارت‌ها و موفقیت در مصاحبه‌ها شما را در گذر از دوران تحصیل یاری می‌دهد.
اصل کتاب با زبان و لحنی ساده و روان به نگارش درآمده است و مترجمان کوشیده‌اند که این شیوه نگارش را در ترجمه کتاب نیز حفظ کنند تا با استفاده از بیانی ساده و فراخور حال مخاطبان فارسی‌زبان، مطالب را برگردان کنند.
این کتاب کاربردی با عنوان‌های دیگری ازجمله، «می‌توان مسئول تحصیلات خود باشید»، «هفته قبل از شروع دوره آموزشی»، «جایگاه خود را بیابید»، «نحوة فراگیری خود را بیابید»، «تحصیلات خود را سازمان دهید»، «بهترین مکان برای مطالعه»، «زمان‌بندی، شروع کار»، «خلاصه نویسی»، «تقویت حافظه»، «حل مسئله»، «انجام یک مصاحبه خوب» و «آمادگی برای امتحان مجدد» منتشر شده است.

6- یک غنچه صد زخم نویسنده  حسین سیدی  ارائه شده توسط طیبه شعیبی کارشناس محترم شورای شهرستان

مروری بر زندگانی و ابعاد مختلف شخصیت و سیره امام حسین(ع) و صفات اخلاقی و معنوی آن امام است. در ابتدای این اثر به بیان بخش‌هایی از زندگانی امام حسین از دوران طفولیت ایشان پرداخته شده و ابعادی از سیره شخصی وی مانند نوع لباس پوشیدن و رعایت بهداشت فردی، آراستگی ظاهر و سیره عبادی و اخلاقی آن امام مطرح شده است. آنگاه به نمونه‌هایی از اخلاقی اجتماعی امام حسین مانند: نوع معاشرت ایشان با مردم، جوانمردی، حق‌محوری، عدالت‌گرایی، عزت نفس، صداقت، اخلاص، فعالیت اقتصادی، دانشوری، بزرگ‌منشی، عفو و گذشت از خطای دیگران، گشاده‌دستی حساسیت در بیت‌المال، دلیری و شجاعت، مدیریت و برنامه‌ریزی و برخی دیگر از جنبه‌های اخلاقی ایشان اشاره کرده و داستان‌های کوتاهی در این زمینه از زندگی آن امام نقل کرده است. نویسنده همچنین به جنبه‌هایی از مدیریت نظامی امام حسین، سیره تبلیغی آن امام، سیره ایشان در حج و سایر عبادات، معیارهای ایشان در زمینه حکومت و سیاست، برخورد با ستمگران اشاره کرده و تحلیلی از قیام آن امام و اهداف و نتایج این قیام ارایه نموده است.

7- ضیافت بلا مقامات سلوکی در زیارت عاشورا نویسنده سید محمد مهدی میر باقری ارائه شده توسط حلیمه آبیل کاظمی

این کتاب حاصل ترکیب و تنظیم متن دو دوره سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمّدمهدی میرباقری پیرامون مقایسة ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک آمیخته با بلای معصومین(علیه‌السلام) است.

بر اساس آنچه در مقدمة این کتاب مطرح شده است هدف از خلقت، غایتی جز قُرب و لقای حضرت حق نیست، اما دو شیوه و راه برای پیمودن این مسیر غایی، پیشنهاد شده است: راه اول راهی است که بزرگان، علمای اخلاق و برخی ارباب معرفت به استناد آیات و روایات بیان فرموده‌اند که از عزم شروع می‌شود و به توبه، محاسبه، مراقبه، اعتدال و ذکر می‌رسد و راه دوم، سلوک با شفاعت اولیای خدا و درک بلای آن‌هاست. اگر راه اول را نیز چون عبادت ایام عادی سال فرض کنیم، راه دومْ به منزلة شب قدر، با مسیری کوتاه‌تر، پربارتر و پربرکت‌تر است. همة ریاضت‌ها برای رشد انسان مفیدند، اما هیچ‌یک به اندازة ابتلائات الهی، مؤثر نیستند؛ لذا می‌توان که از ابتلائات الهی، به عنوان بهترین نردبان سیر و سلوک نام برد. البته این دو راه اگر به هم ضمیمه شوند، هر کدام مکمل دیگری خواهد بود.

در فصل اول این کتاب، مراحل سیر و سلوک متعارف بررسی می‌شود و تبیین کلی از آداب تهذیب نفس و سیر به سویِ حضرت حق ارائه می‌شود و در فصل دوم، مقامات سلوکی در زیارت شریف عاشورا شرح داده خواهد شد. در این فصل، فرازهای زیارت عاشورا در شانزده عنوان تبیین شده است.

عناوین برخی از این فرازها عبارت‌اند از: «عوامل تنهایی ولی خدا»، «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافلة عاشورا»، «لعن ارکان جبهه تاریخی باطل و رسیدن به سلم و حرب»، «تقاضای حضور در جبهة امام زمان (عجل‌الله فرجه‌الشریف) برای خون‌خواهی»، «رسیدن به مرتبة خون‌خواهی امام حسین(علیه‌السلام) و تقاضای رجعت»، «درخواست پاداش مصیبت‌زدگی»، «درخواست حیات و ممات محمد و آل محمد» و...

درپایان پس از تشکر از برگزاری این نشست  به ارائه دهندگان بسته فرهنگی اهدا گردید .

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۵ ، ۰۹:۴۳
مهین آبیل کاظمی

اداره کتابخانه عمومی شهرستان زابل  از تاریخ 1/8/95 لغایت 9/9/95نمایشگاه تابلوهای مصور با محتوای(اهمیت پیراهن مشکی روضه وبیان داستانهای حسینی- ذکر مصیبت حضرت علی اصغر (ع)و حضرت رقیه(س)،فضیلت اشک برامام حسین(ع) وعرض تسلیت به صاحب عزا امام عصر (عج))و فروش کتاب با تخفیف 20% ومحصولات محرم  شامل (کتیبه تابلوفرش وشاسی برجسته ،پوستر،دی وی دی ،سی دی و... ویژه محرم در محل کتابخانه های عمومی شهرستان زابل برگزارنموده است این نمایشگاه  تا تاریخ 13/8/95 در محل کتابخانه عمومی نیمروز دایر و بعد از آن در سایرکتابخانه ها برگزار خواهد شد همچنین پس از اطلاع رسانی به مدارس  از  مورخ2/8/95 گروهی ازدانش آموزان از نمایشگاه دیدن نمودندوتوضیحاتی در خصوص تابلوهای مصورو بیان داستانهای حسینی  برای آنان بیان شد وپس ازآن دانش آموزان مقطع دبستان از بخش کودک کتابخانه بازدید وبا نحوه به امانت بردن کتاب وعضو شدن در کتابخانه توسط کتابدار توضیحاتی داده شد وهمچنین یک کتاب از بخش کودک براساس رده سنی آنان برای دانش اموزان به زبان کودکانه خوانده  شد.و تا پایان برپایی نمایشگاه  دانش آموزان طلاب ودانشجویان از این نمایشگاه دیدن خواهند نمود 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۵ ، ۰۹:۳۶
مهین آبیل کاظمی

مراسم تجلیل از 70 نفر از برگزیدگان  مسابقه کتابخوانی چهل در از دریای غدیر روز جمعه 7/8/95 راس ساعت 9:30صبح با حضور کلیه شرکت کنندگان در محل کتابخانه عمومی نیمروز شهرستان زابل برگزار گردید این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز گردید وپس  ازخیر مقدم  مداح اهل بیت (ع)  به مرثیه خوانی وعزاداری پرداخت .

 همزمان در حاشیه این مراسم نمایشگاه تابلوهای مصور به مناسبت ماه محرم نیز برگزار شد . از دیگر برنامه ها  ی این مراسم می توان به نمایشگاه و فروشگاه کتاب و عرضه محصولات فرهنگی با بیش از 20 % تخفیف نیز اشاره کرد .

 همچنین در این مراسم  آقای دکتر ایمان پرست مولف  و نویسنده کتاب چهل در از دریای غدیر به بیان خلاصه ای از این کتاب پرداخت وبرگزاری این گونه  مسابقات کتابخوانی را بسیار با اهمیت وارزشمند توصیف کرد وخواستار تداوم اینگونه مسابقات کتابخوانی در کتابخانه های عمومی شهرستان با هدف تشویق بیشتر جوانان و نوجوانان به مطالعه و کتابخوانی  شد .

 گفتنی است مسابقه کتابخوانی چهل در ازدریای غدیر که به مناسبت عید سعید غدیر خم توسط اداره                     کتابخانه های عمومی شهرستان زابل در دوبخش شفاهی وکتبی بصورت آزمون برگزار شده بود که تعداد 70 نفر دراین مسابقه کتابخوانی شرکت نمودند منتخبین این مسابقه روز جمعه مورد تجلیل قرار گرفتند

در این مسابقه به تعداد 60نفر از شرکت کنندگان  بصورت کارت هدیه ، بسته و اقلام  فرهنگی تجلیل شد . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۵ ، ۰۹:۳۳
مهین آبیل کاظمی

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «محض اطلاع» نوشته غلامعلی حداد عادل، «ضیافت بلا» نوشته سیدمحمد میرباقری، «صوفی و چراغ جادو» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی و «ادب الهی» تألیف مجتبی تهرانی ویژه آبان 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.


 


محض اطلاع (تحلیل محتوای جلد هفتم یادداشت‌های عَلَم)


نوشته غلامعلی حدّاد عادل


اتشارات فرارو


227 صفحه




این کتاب در حقیقت تحلیل جلد هفتم از مجموعه یادداشت‌های اسدالله عَلَم است. یادداشت‌های علم که در دوران وزارت وی در دربار توسط خودش به رشته تحریر در‌آمده به چند دلیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نخست از آن جهت که دوره‌ای طولانی و مهم را در بر می‌گیرد و تقریباً دوازده سال آخر حکومت شاه را شامل می‌شود. دلیل دیگر نزدیکی علم با شخص شاه و دسترسی و آگاهی او از بسیاری از واقعیات سیاسی داخلی و خارجی است.


نویسنده معتقد است یادداشت‌های «عَلَم» که بیش از بیست سال از آغاز انتشارش می‌گذرد، به نحو قابل قبول مورد توجه قرار نگرفته و قابلیت بررسی‌های تاریخی و دانشگاهی بسیاری دارد که می‌تواند در رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی موضوع بررسی انواع پایان نامه‌های کارشناسی ارشد قرار بگیرد. در این کتاب پس از پیشگفتار و مقدمه، طرح کلی محتویات «یادداشت های عَلَم» ارائه شده و در سرفصل هایی مجزا با انتخاب بخش هایی کوتاه از کتاب، به ذکر خاطراتی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در سال ۱۹۶۸ انجام شده و در آن «نیکسون» پیروز شده بود، پرداخته است. همچنین جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل نیز در این کتاب مورد واکاوی قرار گرفته است که مهم ترین واقعه در مدت نگارش جلد هفتم خاطرات عَلَم به حساب می‌آید. در پایان نیز به تحلیل محتوای سه کتاب خاطرات دیگر (خاطرات عزّت شاهی، پایی که جا ماند، من زنده‌ام) تحت عنوان و اما بعد... پرداخته شده تا خواننده بتواند با مطالعه این دو بخش مقایسه‌ای میان ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی را به عمل آورد.


 


صوفی و چراغ جادو


 نوشته: ابراهیم حسن بیگی


انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


247 صفحه



صوفی و چراغ جادو، داستان پسربچه 12 ساله‌ای است به نام صوفی که در یک روستای ترکمن نشین زندگی می‌کند.


 «صوفی» کلاس پنجم دبستان را تمام کرده است و منتظر است ببیند پدرش او را برای دورة راهنمایی به مدرسه می‌فرستد یا نه. جشن گندم است و همه به مهمانی «طواق حاجی» می‌روند که مرد ثروتمندی در روستاست. طواق حاجی، اسب سوارکاری دارد و سوارکارانش در مسابقات شرکت می‌کنند. صوفی در اسطبل طواق حاجی مشغول کار می‌شود و اسبِ لَنگی را که قادر به دویدن نیست از او می‌گیرد تا از آن نگهداری کند. او  نام اسب را تیزتک می‌گذارد.


 صوفی در طی داستان، چراغ جادویی پیدا می‌کند و غول چراغ جادو به او کمک‌های کوچک، ولی تأثیرگذاری می‌کند. صوفی اسب را برای درمان پیش پدربزرگش می‌برد و پیرمرد، اسب را درمان می‌کند. صوفی برای مسابقات آماده می‌شود و در مسابقة اول، حائز رتبة هشتم می‌شود. مادرش مشکل قلبی پیدا می‌کند، ولی به خیر می‌گذرد. غفور - پسر طواق حاجی - تیزتک را می‌دزدد، ولی طواق حاجی، اسب را به صوفی برمی‌گرداند. تیزتک در مسابقات اول می‌شود، ولی غول چراغ جادو گم می‌شود و صوفی می‌فهمد که...


خود نویسنده در خصوص کتابش اینگونه بیان می‌دارد که: «کار اصلی چراغ جادو، ارتباط با بچه‌ها و رساندن آن‌ها به آرزوهای‌شان بود، اما در چراغ جادوی ما یک بچه غول وجود دارد که نمی‌تواند بایستد و آرزو‌ها را برآورده کند و تنها راه رسیدن به آرزو را به بچه‌ها نشان می‌دهد.»


 


ادب الهی (کتاب سوم: تربیت فرزند)


مجتبی تهرانی


انتشارات مؤسسة فرهنگی پژوهشی مصابیح الهدی


365 صفحه




زنده ­یاد حضرت آیت­الله مجتبی تهرانی (رحمت الله علیه) در جلد سوم از درس­گفتارهای تربیتی خود طی 31 جلسه به مقولة بسیار حسّاس تربیت فرزند ­پرداخته­ اند. ریشه­ یابی دقیق مسائل مربوط به تربیت و جستجوی آن در عرصه­ های مختلف زندگی و بالاخره دستورها و رهنمودهای عملی برای رسیدن به مقام شایستة یک انسان با ایمان در صفحه صفحة کتاب موج می­زند. ایشان در طی جلسات یاد­شده، تربیت فرزند را در چهار حوزة خانواده، مراکز آموزشی، محیط‌های رفاقتی و دوستی و در محل کار و اشتغال مورد بررسی قرار داده­ اند.

مراحل تربیت کودک و اقتضائات هر مرحله، ابزار و روش‌های تربیت­کردن و تربیت­شدن، نقش حیاء در تربیت و منوط نبودن آن به قصد و اراده، نقش اصلاح ظاهر در تهذیب باطن، پیوند تفکیک­ناپذیر میان تعلیم و تربیت یا علم و ادب، حسّاسیت مراکز آموزشی و اهمّیت سرنوشت­ساز شخصیت استادان و آموزگاران، آثار ویرانگر انحرافات فکری و رفتاری متصدّیان آمور آموزشی و پرورشی، شیوة دوست­یابی و آزمودن رفیقان، آثار تربیتی شغل و حرفه و نیز همکاران و مراجعان در شکل­گیری شخصیت انسان، از جمله محورهای بسیار مهم مباحث این کتاب است که باید به دقّت خواند و درآنها اندیشه کرد و به کار بست.


 مطالب این کتاب را باید توأمان از دو نگاه خواند: یکی از نگاه تربیت خود و دیگری از نگاه تربیت فرزندان؛ و در این میان به باور استاد، آنچه در این کتاب از دانستنی­ها و بایستنی­ها خواهید خواند، نخست باید راهنمای پرورش جان و روح خود ما باشد؛ و در غیر این صورت، تلاش برای تربیت فرزندان سودی نخواهد داشت.



ضیافت بلا: مقامات سلوکی در زیارت عاشورا


سید محمدمهدی میرباقری


انتشارات تمدن نوین


208 صفحه




این کتاب حاصل ترکیب و تنظیم متن دو دوره سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمّدمهدی میرباقری پیرامون مقایسة ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک آمیخته با بلای معصومین (علیه‌السلام) است.


بر اساس آنچه در مقدمة این کتاب مطرح شده است هدف از خلقت، غایتی جز قُرب و لقای حضرت حق نیست، اما دو شیوه و راه برای پیمودن این مسیر غایی، پیشنهاد شده است: راه اول راهی است که بزرگان، علمای اخلاق و برخی ارباب معرفت به استناد آیات و روایات بیان فرموده‌اند که از عزم شروع می‌شود و به توبه، محاسبه، مراقبه، اعتدال و ذکر می‌رسد و راه دوم، سلوک با شفاعت اولیای خدا و درک بلای آن‌هاست. اگر راه اول را نیز چون عبادت ایام عادی سال فرض کنیم، راه دومْ به منزلة شب قدر، با مسیری کوتاه‌تر، پربارتر و پربرکت‌تر است. همة ریاضت‌ها برای رشد انسان مفیدند، اما هیچ‌یک به اندازة ابتلائات الهی، مؤثر نیستند؛ لذا می‌توان که از ابتلائات الهی، به عنوان بهترین نردبان سیر و سلوک نام برد. البته این دو راه اگر به هم ضمیمه شوند، هر کدام مکمل دیگری خواهد بود.


در فصل اول این کتاب، مراحل سیر و سلوک متعارف بررسی می‌شود و تبیین کلی از آداب تهذیب نفس و سیر به سویِ حضرت حق ارائه می‌شود و در فصل دوم، مقامات سلوکی در زیارت شریف عاشورا شرح داده خواهد شد. در این فصل، فرازهای زیارت عاشورا در شانزده عنوان تبیین شده است.


عناوین برخی از این فرازها عبارت‌اند از: «عوامل تنهایی ولی خدا»، «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافلة عاشورا»، «لعن ارکان جبهه تاریخی باطل و رسیدن به سلم و حرب»، «تقاضای حضور در جبهة امام زمان (عجل‌الله فرجه‌الشریف) برای خون‌خواهی»، «رسیدن به مرتبة خون‌خواهی امام حسین (علیه‌السلام) و تقاضای رجعت»، «درخواست پاداش مصیبت‌زدگی»، «درخواست حیات و ممات محمد و آل محمد» و...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۵ ، ۱۶:۵۷
مهین آبیل کاظمی

به مناسبت ایام محرم نمایشگاه تابلوهای مصور با محوریت موضوع ماه محرم در محل کتابخانه عمومی نیمروز برپا گردیده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۵ ، ۱۶:۵۲
مهین آبیل کاظمی

رنگ آمیزی نقاشیهای ویژه محرم توسط دانش آموزان پایه اول دبستان پسرانه غیرانتفاعی نیمروز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۵ ، ۱۶:۴۹
مهین آبیل کاظمی