کتابخانه عمومی نیمروز زابل


آخرین مطالب

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

محمد صالح حیدری رئیس اداره کتابخانه های عمومی زابل گفت:به منظورنهادینه شدن فرهنگ مطالعه در میان کودکان و مادران ،همایش مادران قصه گو با حضورهاشمی استاد دانشگاه پیام نور زابل و جمعی از مادران عضو کتابخانه های عمومی زابل برگزار شد.

هاشمی مدرس دانشگاه پیام نور زابل گفت:برای ایجاد علاقه به مطالعه در میان کودکان باید به توانایی های وی توجه ویژه ای داشته باشیم وحس کنجکاوی کودک را تحریک کرد .وی ادامه داد:کتاب آیینه ای است که بخش اعظم ره آورد تمدن های ماندگار تاریخ را به نمایش می گذاردوکتابخوانی مقدمه ورود آگاهانه شخص در فعالیتهای اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی است.
هاشمی افزودمطالعه بررسی های عمیق و همه جانبه یک مقوله است به طوری که بخشی از حواس آدمی یا تمامی آن در این امرمشارکت داردوخواندن که زیر مجموعه مطالعه است عملی است که در آن دیدن،شناسایی کردن علائم نوشتاری، تبدیل علائم نوشتاری به صوتی،درک مجموعه علائم و آواها انجام می شود و در نتیجه درک معنا از آن حاصل می شود.
این مدرس دانشگاه افزودکودک نیازمند آموختن زبان مادری و مطالبی آموزنده و جدید از دنیای اطرافش است.کودک به عزت نفس و اعتماد به نفس نیاز دارد و کتاب راهنمای خوبی برای او در این زمینه است.
وی افزوداگر روزانه (هرچند اندک و کوتاه)برای فرزندتان کتاب بخوانید، این کار موجب می شود ارتباط عاطفی عمیقی میان شما و او برقرار شود و بداند فردی دوست داشتنی است و برای والدینش مهم و ارزشمند است.
هاشمی ادامه دادخانواده کوچکترین واحد اجتماعی است که هم در بودن و هم در شدن کودکان نقش اساسی دارد.همه فعالیت های تربیتی از خانواده آغاز می شودولالایی ها،قصه گویی ،بردن کودک به نمایشگاه ها و فروشگاههای کتاب،عضو کردن کودک در کتابخانه میتواند از جمله مهمترین فعالیتهای تربیتی خانواده باشد .
وی با اشاره به نقش کتابخانه های عمومی در تربیت کودکان گفت:کتابخانه ها وظیفه دارند برای هرچه پر بارتر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه ریزی کنند و کتابخانه را به کانون فزهنگی برای بروز خلاقیت های ادبی، هنری، علمی و فنی کودکان و نوجوانان مبدل کنند.گسترش شبکه ی این کتابخانه ها سبب می شود که فرزندان طبقات محروم و متوسط جامعه که از امکانات مالی مطلوبی برخوردار نیستند با استفاده از خدمات این مراکز از بخت بیشتری برای بر کنار ماندن از آسیب های اجتماعی برخوردار گردند.
محمدصالح حیدری رئیس اداره کتابخانه های عمومی زابل نیز در این همایش گفت:به منظور بهره برداری هر چه بیشتر و بهتر کودکان ونوجوانان از فضای کتابخانه تغییر کاربری فضاها در راستای جداسازی بخش کودک از سایر بخش های کتابخانه انجام گرفته است
ضمن اینکه ارتقاء سطح کیفیت و تجهیزات: استفاده از قفسه و میز و صندلی های کوتاه و رنگی در دستور کار این اداره قرار دارد
حیدری توسعه و غنی سازی منابع مخصوص کودکان اعم از توزیع کتاب های جذاب و دارای تصاویر رنگی، بسته های آموزشی،طراحی فضای شاد کودکانه:استفاده از رنگ های شاد و روشن برای نقاشی دیوارها، پوستر های کارتونی و علمی وارتباط مستمر و متقابل با مراکز آموزشی و دعوت مستمر از آنها برای شرکت در جشن های کتاب و بازدید از کتابخانه را از اقدامات صورت گرفته در خصوص جذب مخاطبین عنوان کرد .در پایان جلسه با اهدای کتاب از مادران حاضر در همایش تقدیرشد.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۰۹
مهین آبیل کاظمی