کتابخانه عمومی نیمروز زابل


آخرین مطالب

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه پر خیر و برکت رمضان و فرا رسیدن لیالی پر فیض قدر (ع)، بدینوسیله به اطلاع می رساند جهت شرکت هرچه باشکوه‌تر همکاران در مراسم احیاء شبهای‌قدر ، ادارات کل استانی وکتابخانه های عمومی سراسر کشور روز پنجشنبه مورخ 97/3/17تعطیل می باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۱
مهین آبیل کاظمی


نشست کتابخوان کتابخانه ای در کتابخانه عمومی نیمروز زابل در روز شنبه 12 خرداد 1397 ساعت 15 عصر در محل کتابخانه با حضور اعضای فعال کتابخانه برگزار گردید. در این نشست کتب زیر توسط اعضا معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند:

1. کتاب چگونه فیلسوف شدم. تالیف کالین مک گین. ترجمه عرفان ثابتی. تهران: انتشارات ققنوس، 1383. معرفی توسط عبدالله صفرزایی

2. کتاب روزه درمانی. تالیف ماریا لانگه. ترجمه رضا قدک. تهران: انتشارات نیما، 1383. معرفی توسط افشین سنچولی

3. کتاب دین یهود. تالیف شربوک کوهن. ترجمه حسن افشار. انتشارات مرکز. معرفی توسط محمدرضا میرشکاری

4. کتاب راز شادکامی. تالیف جان تراورز. ترجمه اعظم نوفرستی. تهران: انتشارات آسیم، 1386. معرفی توسط سجاد شهریاری

5. کتاب جمهوری علوی. تالیف وحید قاسمی. تهران: انتشارات آرام دل، 1393. معرفی و ارائه توسط رضا میر

6. کتاب زندگانی امام حسن مجتبی (ع). تالیف حجت الله شعرباف اکبری. قم: انتشارات ام القرآن، 1389. معرفی و ارائه توسط مهدی فرزادی

7. کتاب معجزات انبیا و اولیا. تالیف حجت الله غفوری. اصفهان: انتشارات لیالی، 1386. معرفی و ارائه توسط رضا جهانتیغ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۲۲
مهین آبیل کاظمی

فراخوان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۷ اثر با موضوع سیره امام رضا علیه‌السلام در ۳ رده سنی «کودک»، «نوجوان»،«جوان و بزرگسال» و همچنین بخش «خانوادگی» منتشر شد.

در رده سنی کودک (۴ تا ۱۱ سال) کتاب‌های «مهمان خراسان» نوشته سعید بیابانکی از انتشارات به‌نشر و «مژده گل» نوشته محمود پوروهاب از نشر جمکران با موضوع داستان‌هایی از زندگی امام رضا(ع) و در رده سنی نوجوان (۱۱ تا ۱۷ سال) کتاب‌های «مسافر هشتم» با موضوع امام رضا(ع) و «کاش تو را می‌دیدم» با موضوع حضرت معصومه(س) نوشته مژگان شیخی از نشر قدیانی، به عنوان منابع این جشنواره معرفی شده است.

در بخش جوان و بزرگسال (۱۷ سال به بالا) این جشنواره نیز کتاب‌های «ماه هشتم» اثر مهدی غلامعلی از نشر دارالحدیث با موضوع امام رضا(ع)، «مهر ولایت در آسمان ایران» اثر آیت‌الله کریمی جهرمی از نشر بوستان کتاب با موضوع امام رضا(ع) و کتاب «به سپیدی یک رؤیا» اثر فاطمه سلیمانی از نشر کتاب نیستان با موضوع حضرت معصومه(س) به عنوان منابع این جشنواره معرفی شده است.

این جشنواره همچنین به منظور ترویج سبک زندگی رضوی، بخشی با عنوان «مسابقه کتابخوانی خانواده رضوی» با حضور تمام اعضای خانواده برگزار می‌کند. بر این اساس شرکت برای تمامی علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی میسر است.

نحوه دریافت منابع و پرسشنامه

علاقه‌مندان برای شرکت در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی می‌توانند برای دسترسی به منابع این جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.

همچنین علاقه مندان می توانند پرسشنامه و فایل PDF منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی را از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (www.iranpl.ir) دریافت کنند.

نحوه شرکت در مسابقه

شرکت کنندگان در رده سنی نوجوان، جوان و بزرگسال می‌توانند هریک از منابع معرفی شده را انتخاب و به سوالات آن پاسخ دهند. پاسخنامه ارسالی باید در یکی از قالب‌های فردی یا خانوادگی (۲، ۳، ۴، ۵ نفره و بیشتر) تکمیل و ارسال شود و تکمیل مشخصات فردی (مشخصات شناسنامه‌ای، کد ملی، تحصیلات، نشانی کامل پست الکترونیکی، شماره تلفن ثابت و همراه) در پاسخنامه الزامی است.

همچنین ۲ روش برای شرکت کودکان در مسابقه پیش بینی شده است؛

روش اول: تصویرسازی (نقاشی) از جذاب‌ترین بخش کتاب به انتخاب کودک

روش دوم: ضبط و ارسال فایل ویدئویی از معرفی کتاب‌ها همراه با خوانش جذاب ترین بخش‌های کتاب به انتخاب شرکت کنندگان

شرکت کنندگان در هر ۲ روش باید صفحه مربوط به بخش معرفی شده و یا تصویرسازی شده از کتاب را قید کنند. به این ترتیب کودکان می‌توانند با کمک والدین خود، توضیحات اجمالی پیرامون کتاب، بازگویی قصه‌ای از کتاب، خواندن بخشی از کتاب و ... را با استفاده از گوشی‌های موبایل، ضبط و در سامانه جشنواره که متعاقبا اعلام خواهد شد با هشتگ #کتابخوانی_رضوی بارگذاری کنند.

مهلت و نحوه ارسال پاسخنامه ها

شرکت‌کنندگان می‌توانند پاسخنامه‌های خود را تا ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۷ به یکی از کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشورتحویل دهند.

داوری آثار

داوری آثار هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از ۱۵ مرداد سال جاری آغاز می شود. اختتامیه این جشنواره نیز در ایام دهه ولایت (دهه اول شهریور) با حضور افراد و خانواده‌های برگزیده در سطح ملی برگزار خواهد شد.

جوایز هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی

همچنین ۳۱۳ نفر از برگزیدگان بخش انفرادی علاوه بر دریافت لوح سپاس و تندیس هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، جایزه یک میلیون ریالی نیز دریافت می کنند.

علاوه بر این ۸ جایزه ویژه به ۸ برگزیده بخش خانوادگی اهدا می شود. بر این اساس:

مبلغ ۵ میلیون ریال به خانواده اول و دوم ۲ نفره،

مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به خانواده اول  ۳ نفره،

مبلغ ۱۰ میلیون ریال به خانواده اول ۴ نفره،

مبلغ ۱۵ میلیون ریال به خانواده اول ۵ نفره،

مبلغ ۵ میلیون ریال به خانواده دوم ۳ نفره،

مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به خانواده دوم ۴ نفره،

و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به خانواده دوم ۵ نفره تعلق خواهد گرفت.

نحوه گزینش آثار توسط دبیرخانه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی

نهاد کتابخانه های عمومی کشور به‌منظور انتخاب و معرفی منابع مناسب در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به بررسی و ارزیابی منابع مطالعاتی منتشرشده با موضوع زندگی و سیره امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) اقدام کرد تا مناسب‌ترین کتاب ها را برای علاقه‌مندان به مطالعه و فرهنگ رضوی در سراسر جهان ارائه کند.

مطابق آمار موجود از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا ۳۱ شهریور سال ۹۶، جمعاً۷۳۰ عنوان کتاب، اعم از چاپ اول یا تجدید چاپ با موضوع سیره امام رضا(ع)، در کشور منتشر شده که پس از تهیه فهرستی از مشخصات کتابشناختی این آثار، روند بررسی منابع  هشتمین دوره این جشنواره آغاز شد.

پس از بررسی‌های اولیه، ۵۴ عنوان کتاب با دسته‌بندی کودک، نوجوان و بزرگسال از میان آثار ۲۷ ناشر در فهرست نهایی آثار منتخب جای گرفت که پس از برگزاری جلسات مشورتی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان، ۷ عنوان کتاب در بخش‌های مختلف شامل ۵ عنوان با موضوع زندگی و سیره امام رضا(ع) و ۲ عنوان کتاب با موضوع زندگی و سیره حضرت معصومه(س) انتخاب شد.

تحول در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی

جشنواره کتابخوانی رضوی از مجموعه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، فعالیت خود را از ششمین دوره برگزاری زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز کرد.

در ششمین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۵، تعداد ۳ کتاب در بخش‌های «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» معرفی شد که با مشارکت ۲۳۸‌هزار نفر همراه بود و به یک رخداد بزرگ فرهنگی در کشور تبدیل شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۲۰
مهین آبیل کاظمی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان خرداماه ۱۳۹۷ با معرفی ۴ «نشان سرخ دلیری» نوشته استیفن کرین و ترجمه غفور آلبا از انتشارات امیرکبیر، «باغ خرمالو» نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب، «یک سیب شیرین» نوشته غلامرضا بکتاش از انتشارات سوره مهر و «صد و ده  داستان دوران جوانی امیرالمومنین امام علی(ع)» گ‍ردآوری‌ شده توسط دف‍ت‍ر م‍ش‍اور رئ‍ی‍س‌ س‍ازم‍ان‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ا از انتشارات سروش در ام‍ور ج‍وان‍ان‌ به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.


«جوانمردترین جوان»

عنوان کتاب: ۱۱۰ داستان دوران جوانی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام

گردآور:  دفتر مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در امور جوانان

نـاشـر: انتشارات سروش

تعداد صفحات: ۱۳۶

«۱۱۰داستان دوران جوانی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام» از بهترین منابعی است که می‌تواند الگویی شایسته از زندگی سراسر برکت جوانمردترین جوان تاریخ را به جوانان ما ارائه دهد؛ الگوی کاملی که از نوجوانی تا شهادتش در بیست‌ویکمین روز از ماه رمضان سال ۴۰ هـ.ق، همواره راه راستی را در پیش گرفت؛ الگویی که دقیق‌ترین میزان سنجش اعمال انسان با عمل صالح است و تأسی از او و فرزندانش، افتخارآمیزترین پیروی در طول تاریخ بشر را رقم می‌زند.

این کتاب در قالب ۱۱۰ داستان کوتاه و واقعی، بخش‌هایی از زندگی امیر مؤمنان را در ۷ فصل با عنوان‌های «علی در دوران کودکی و نوجوانی»، «علی در مکتب تعلیم و تربیت»، «علی در محراب دعا و عبادت»، «علی در میدان جنگ و شجاعت»، «علی بر قلّه‌های اخلاق و فضیلت»، «علی در موضع ارشاد و هدایت» و «علی در عرصۀ کار و خدمت» ارائه می‌دهد.

حُسن گزینش حکایات و بهره‌گیری از منابع و مستندات تاریخی در نقل روایات از ویژگی‌هایی ممتازی است که این اثر دینی‌آموزشی را برای خواننده مطلوب‌تر می‌سازد.

برای خواندن این کتاب ارزشمند از طرح ملّی «کتاب‌خوان خردادماه» می‌توانید به کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور مراجعه کنید.


خاطراتی از دیکتاتور درمانده

عنوان کتاب: باغ خرمالو

نویسنده: هادی حکیمیان

نـاشـر: شهرستان ادب

تعداد صفحات: ۱۸۴

«هادی حکیمیان» در «باغ خرمالو» روایتی جذّاب و خواندنی از تاریخ معاصر ایران سربلند ارائه می‌دهد و در قالب یک رمان تاریخی با نوجوانان ارتباط برقرار می‌کند.

این اثرِ برگزیدۀ نهمین دورۀ جایزۀ داستان انقلاب اسلامی، به‌خوبی و با بهره‌گیری از شناخت نویسنده از تاریخ معاصر کشور عزیزمان، نوجوانان را با فضای حاکم بر کشور در دورۀ پهلوی اوّل آشنا می‌کند و با نقل روایات دقیق تاریخی از بی‌توجّهی ظالمانۀ سلطنت ۵۴ سالۀ پهلوی بر ایران پرده‌ برمی‌دارد. پادشاهی که در اوج وجود مشکلات و نابرابری‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورش با امید بستن به استعمار جهانی، مردمی با فرهنگی غنّی و ریشه‌دار را به غرب‌زدگی و کشف حجاب سوق داد و دست‌نشاندگانش را در شهرها و روستاهای مختلف به کشیدن چادر و روسری از سرزنان نجیب کشورش واداشت.

شخصیت‌های اصلی باغ خرمالو، دو پسر نوجوان با روحیه‌ای متفاوت هستند که هم‌زمان برای احقاق حق شان در دوران سیطرۀ دودمان پهلوی تلاش می‌کنند و همراه «ننه کردی» یکی از شخصیت‌های مؤثر داستان به شهر تاریخی یزد می‌روند و درنهایت در فرمانداری شهر با رضاشاه که روزهای آخر سلطنتش را می‌گذراند روبه‌رو می‌شوند و در این مواجهه اتفاقات خواندنی و عبرت‌آموزی رخ می‌دهد که سال‌ها بعد آن‌ها را برای کودکان روستای محل تولدشان روایت می‌کنند.

با ما همراه شوید و برای سفر به «باغ خرمالو» به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید و سراغ بستۀ «کتاب‌خوان خردادماه» را از کتابداران بگیرید.


عبور از ترس

عنوان کتاب: نشان سرخ دلیری

نویسنده: استیفن کرین، مترجم: غفور آلبا

نـاشـر: امیرکبیر

تعداد صفحات: ۲۳۰

«نشان سرخ دلیری» شاهکار استیفن کرین (۱۸۷۱-۱۹۰۰) شاعر و نویسندۀ آمریکایی است که بسیاری اعتقاد دارند بدون خواندن این اثر که کلاسیک‌ بستۀ مطالعاتی ادبیات جنگ جهان، یک گمشدۀ آشکار دارد.

ماجرا از این قرار است که در یک صبح سرد مه‌آلود، هنگی از سربازان جوان شمالی در انتظار آغاز جنگ در جوش‌وخروش‌اند، گویی شوق، انتظار و اضطراب و ناباوری در کنار یکدیگر در قلب تک‌تک این سربازان جوان تازه‌نفس ریشه کرده است. هم منتظر جنگ‌اند و هم باور نمی‌کنند در دل واقعۀ بزرگ جنگ قرار گرفته‌اند؛ اما سرباز جوانی به نام «هنری فلمینگ» حالی متفاوت و خاص دارد؛ او هنوز مطمئن نیست که جنگی رخ می‌دهد و با خوش‌بینی، انسان‌ها را متمدّن‌تر از این می‌داند که به چنین خشونتی روی آورند و حتّی اگر جنگی رخ دهد، هنری جوان شک دارد که در این جنگ مشارکت فعّال داشته باشد؛ ممکن است هنری فرار را بر قرار ترجیح دهد و با جان شیرینش از این مهلکه فرار کند و دیگران را بگذارد تا بمانند و برای او و حفظ کشورشان مبارزه کنند.

این شاهکار بزرگ ادبی قرن بیستم، نخستین رمان ادبیات جنگ است که از منظر روان‌شناسی جنگ‌های داخلی آمریکا را بررسی می‌کند و تلاش دارد، توصیفی نزدیک به حقیقت از جنگ و روحیۀ سربازان برای مخاطبان ترسیم کند.

اگر می‌خواهید ماجرای نبرد دلیرانۀ هنری جوان و هم‌رزمانش در عبور از بن‌بست ترس و شکست را بخوانید و با آن‌ها از ورای کلمات ملاقات کنید و معجزۀ نیروی جوانی و توان عزّت نفس را در عبور انسان‌ها از بحران‌ها تجربه کنید با «کتاب‌خوان خردادماه» همراه شوید و به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید.


شیرین و گوارا

عنوان کتاب: یک سیب شیرین

شاعر: غلامرضا بکتاش

نـاشـر: سورۀ مهر

تعداد صفحات: ۲۳۰

شعرخوانی یکی از مؤثرترین روش‌های آموزش مفاهیم، کلمات و زبان به کودکان است که می‌توان از این روش به‌عنوان ابزاری مناسب و نشاط‌بخش در کنار سایر شیوه‌های تربیتی و آموزشی بهره جست.

شعر کودک، علاوه بر اینکه باید جنبۀ سرگرمی و نشاط‌بخشی داشته باشند، لازم است با گروه سنّی، نیازهای عاطفی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی محیطی که کودک در آن رشد می‌کند، متناسب و هم‌خوان باشد.

«یک سیب شیرین» مجموعۀ اشعار غلامرضا بکتاش برای کودکان گروه سنّی «الف» و «ب» است که در قالب ۱۳ قطعه شعر کودکانه منتشر شده است؛ اشعاری که با خواندن هر یک، لبخند بر لبان کودکان و والدین شان می‌شکفد. این شعرها دارای نکات آموزشی ارزنده‌ای با موضوع عشق به پدر و مادر و خانواده، دوستی و مهرورزی و ترسیم دنیای کودکانه هستند.

«یک سیب شیرین» مهمان سفرۀ باصفای «کتاب‌خوان خردادماه» است که می‌توانید آن را از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بخواهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۲۸
مهین آبیل کاظمی

به اطلاع اعضای محترم کتابخانه می رساند ساعات کاری کتابخانه در ماه مبارک رمضان به شرح ذیل اعلام می گردد:

شنبه تا چهار شنبه: 7:30 تا  18:30

پنج شنبه: 7:30 تا 12:30

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۲۵
مهین آبیل کاظمی

به اطلاع اعضای محترم کتابخانه و دوستداران کتاب می رساند طبق بخشنامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور جرایم دیرکرد منابع از بخشودگی کامل برخوردار بوده و اعضای محترم می توانند کتب امانتی خود را در ماه مبارک رمضان به کتابخانه تحویل داده از بخشودگی کامل جرایم برخوردار گردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۲۲
مهین آبیل کاظمی

به مناسبت ایام فرخنده نیمه شعبان در کتابخانه عمومی نیمروز مسابقات نقاشی روزنامه دیواری و انشا نویسی با موضوعات مهدویت در مدارس پیرامون کتابخانه برگزار گردید و سپس از برگزیدگان این مسابقات تجلیل به عمل آمد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۹
مهین آبیل کاظمی


با توجه به دستورالعمل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص اضافه شدن بخش اسباب بازی به بخش کودک پس از دریافت و آماده سازی اسباب بازیها بر اساس رده های مختلف سنی، کتابخانه عمومی نیمروز اسباب بازیها را جهت استفاده اعضای کودک در اختیار آنان قرار داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۶
مهین آبیل کاظمی

در تاریخ سوم خرداد 1397 در محل کتابخانه نیمروز قصه خوانی کتاب مهمان خراسان نویسنده سعید بیابانکی توسط کتابدار کتابخانه عمومی برای اعضای کودک برگزار گردید و سپس اعضا در محل بخش کودک به ساخت کاردستی با استفاده از اسباب بازیهای بخش کودک پرداختند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۲
مهین آبیل کاظمی

به مناسبت فرا رسیدن ایام با سعادت ولادت اما زمان (عج) اداره کتابخانه های عمومی شهرستان زابل نمایشگاه کتاب مهدوی را با حظور مسئولین و روسای ادارات در محل جشن نیمه شعبان در تالار نور شهرداری برگزار کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۰۷
مهین آبیل کاظمی