کتابخانه عمومی نیمروز زابل


آخرین مطالب

۳ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

براساس تفاهم نامه همکاری بین اداره آموزش وپرورش وکتابخانه های عمومی زابل طرح همیار کتاب توسط کتابخانه های عمومی شهرستان زابل باحضور معاونت محترم پرورشی در مدارس اجرا گردید در این طرح    کارت های همیار کتابدار توسط ریاست محترم اداره کتابخانه های عمومی شهرستان زابل به دانش آموزان داده شد وسپس درخصوص طرح امانت کتاب توسط همیاران به دانش آموزان توضیحاتی  داده شد  .
این طرح با هدف واگذاری مسئولیت به دانش آموزان و استفاده از نیروهای توانمند خصوصاً دانش آموزان ، معلمان و مربیان پرورشی جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اجرامیگردد.
در این طرح کتابداران هر یک از کتابخانه‌ها با حضور در مدارس همیاران را معین ونسبت به رسالت آنها بیاناتی داشتند  .
این طرح باحضوربیش از 200 همیار کتابدارتوسط کتابخانه عمومی نیمروز از مدارس تابعه و150همیار کتابدار توسط سایر کتابخانه های عمومی در سطح مدارس شهرستان زابل اجرا گردید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۹۵ ، ۱۲:۱۹
مهین آبیل کاظمی

در مورخ 9 دی ماه به مناسبت روز بصیرت سومین کارگاه قصه گویی والدین در محل کتابخانه عمومی نیمروز زابل با حضور استاد فرخاری عضوهئیت علمی دانشگاه زابل و معلمین والدین ومادران برگزار گردید .
استاد فرخاری ابتدا از نتیجه مباحث جلسات قبل سوالاتی را از شرکت کنندگان پرسیدند وسپس درخصوص  نقش قصه وشخصیت داستان برای کودکان توضیحاتی ارائه نمودند .واز والدین خواست تا فرزندان خود را در بخش کودک ببرند وبا کمک کتابداران نقاشی های کودکانه خود را به تصویر بکشند .
استادفرخاری بیان نمودند اولین مورد برای تقویت آموزش درگیری سوالات سقراطی در قصه است واین سوال پرسیدن برای تقویت ذهن کودک خوب  است  ما باید بعد از قصه گفتن سوالات زیادی درباره ان قصه از بچه ها پرسیدمثلا بااستفاده از پازل ویا عروسک های انگشتی از او بخواهیم نتیجه داستان ویا درخصوص شخصیت های داستان  صحبت کند  که این یک روش برای آموزش آداب کودکان از طرف قصه می باشد.
 هنر قصه گویی چیست؟
امروزه والدین راحت تر هستند که اجازه دهند کودکانشان قبل از خواب کارتون مورد علاقه شان را ببینند تا اینکه بخواهند در کنار تختشان بنشینند و برای انها قصه بخوانند تا وقتی که کودکشان بخوابد. اما این قصه خواندن در کودکان لذت خاصی ایجاد می کند و این مسئله بسیار اهمیت دارد که شما برخی شب ها برای کودکانتان وقت بگذارید و برای او قصه بخوانید.
قصه خوانی مانند خواندن یک کتاب کار بسیار ساده ای است.. اگر شما آن قدرها وقت ندارید می توانید قصه ای را که حفظ هستیدبرای کودکتان تعریف کنید و یا خاطرات دورن کودکی خود را برای او بخوانید. مزایای بی شماری در قصه خوانی برای کودکان وجود دارد به خصوص کودکانی که در سنین قبل از مدرسه و مهد کودک هستند.قصه وفواید آن برای کودکان:
۱- اخلاقیات را به کودک شما می آموزد. ۲- قصه گویی آنها را از اصول فرهنگی و ریشه های اعتقادی تان آگاه می کند. ۳- مهارت های کلامی انها را افزایش می دهد. ۴- مهارت های شنیداری را افزایش می دهد. ۵- قدرت تخیل، تصویر سازی و خلاقیت آنها را افزایش می دهد۶- ابزاری عالی برای تقویت حافظه۷- محدوده ی فکری کودک را گسترده می کند۸- قدمی ابتدایی برای یادگیری آکادمیکی(قصه گویی برای کودکان می تواند قدمی ابتدایی برای یادگیری های آکادمیکی باشد. بسیاری از کودکان عادت دارند که کارها را از روی عادت یاد بگیرند و فهم درستی از آن ندارند. قصه گویی به صورت فعالیتی منظم می تواند باعث شود که کودک شما از آن چیزی که می شنود درک درستی داشته باشد و از آن لذت ببرد. قصه خوانی هم چنین به آنها کمک می کند که در صحبت کردن مسلط شوند. خواندن و گوش دادن مرتب باعث می شود که آنها به سخنران های مسلطی تبدیل شوند.)۹- توانایی ارتباط برقرار کردن آنها را بهبود می بخشد. گاهی اوقات کودکان در سئوال پرسیدن مردد هستند حتی اگر ذهن آنها مملو از سوال و کنجکاوی باشد. قصه گویی هنر درست سوال پرسیدن را به کودکان می آموزد. هم چنین به آنها یاد می دهد چگونه یک گفتگو را به خوبی شروع کنند و اعتماد به نفس آنها را بالا می برد. خواندن و گوش فرا دادن به صورت مداوم توان سخنوری آنها را نیز افزایش می دهد. ۱۰- به کودک کمک می کند که با آرامش بیشتری با مشکلات رو به رو شود.
قرار گرفتن در موقعیت های سخت و مشکل باعث می شود که کودکان احساس سردرگمی بکنند. داستان هایی که در آن قهرمان ها با مشکلات سخت و پیچیده مواجه می شوند می تواند به کودکان کمک کند که این مسئله را بهتر بفهمند و در مقابل مشکلات قوی تر باشند. داستانهایی را برای کودک خود تعریف کنید که کودک از آنها بیاموزد رنج و سختی قسمتی از زندگی است همانگونه خوشی و شادی بخشی از زندگی است. این داستان ها باعث می شود که کودکتان در مقابل موقعیت های مختلف و سختی های زندگی مقاوم تر شود و به صورت منطقی برخورد کند.
خواندن داستان برای فرزندتان باعث می شوود که مهارت های کلامی انها افزایش پیدا کند. و هم زمان که او کلمات و عبارات جدید یاد می گیرد با پیچیدگی های زبان نیز آشنایی پیدا کند. هم چنین قصه خوانی کمک می کند که طبق یک الگوی منظم نحوۀ تلفظ کلمات و عبارات را نیز به فرزندتان بیاموزید.
ودرپایان استاد فرخاری از کودکان بخش کودک خواست  تا درخصوص نقاشی های خود توضیح دهند و تفکرات وتخیلات کودکان را از طریق نقاشی های آنان برای والدین بازگو نمود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۹۵ ، ۱۲:۱۶
مهین آبیل کاظمی

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «حریم ریحانه» تألیف گروه پژوهشگران، «روزی که آموس بیمار شد» نوشته فیلیپ کریستین استد، «کیش پارسایان» نوشته آیت‌الله مجتبی تهرانی و «نقشه نقش بر آب» بیانات مقام معظّم رهبری ویژه دی ماه 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

حریم ریحانه
نوشته نعیمه اسلاملو و جمعی از نویسندگان
انتشارات تلاوت آرامش
130 صفحه


اگر به دنبال کتابی هستید که مستند به آیات قرآن و روایات، مستدل، منطقی، عقلانی، علمی و در عین حال به زبانی ساده و روان، به تبیین موضوع پوشش و عفاف پرداخته باشد، این کتاب یک گزینه بسیار عالی برای مطالعه است.

روی جلد کتاب نوشته شده: اولین دائرة المعارف و اطلس پوشش و عفاف در کشور؛ با نگاهی به محتوای کتاب مشخص می‌شود که این ادعای مؤلفان تقریباً ادعایی برحق است.

کتاب به مقوله حجاب و عفاف نگاهی جامع دارد. یعنی هم از منظر درون دینی و هم از منظر برون دینی به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

این اثر مصور و تمام رنگی است و در عین برخورداری از حجم نسبتاً کم (130 صفحه) از جامعیت بالایی برخوردار است. بدون زیاده‌گویی‌های اضافی، در عین رعایت اختصار از کمال اتقان در ارائه مباحث را داراست.

در این کتاب سعی شده از تمامی زوایای ممکن به موضوع پوشش و عفاف نگاه شود. (از 18 منظر درون دینی و برون دینی) شکل پرداختن به این موضوع و انتخاب گفتمانی جدید در این حوزه، از مزیت‌های منحصر به فرد این کتاب به شمار می‌رود.

برخی از عناوین کتاب عبارتند از:

- تاریخچه پوشش و عفاف در کشورهای جهان و ایران (این فصل با ارائه اسناد متقن تاریخی و عکس‌های متعدد، از دروه‌های مختلف تاریخی نشان می‌دهد که بشر در طول تاریخ فطرتاً طالب حجاب بوده است، تا اینکه نظام سرمایه‌داری و دستگاه‌های تبلیغاتی‌اش از دوره رنسانس به بهانه پیشرفت و توسعه، برهنه کردن جوامع را در پیش گرفت!)

- پوشش و عفاف در ادیان الهی و کلام بزرگان و مشاهیر جهان.

- سیمای عفاف در قرآن کریم و در احادیث و روایات معصومین علیهم السلام همراه با برخی از مهمترین احکام پوشش و عفاف.

- فقط همسرم (ذکر نابترین احادیث ذکر شده در موضوع آیین همسرداری در کلام معصومین علیهم السلام)

- بررسی شبهات حجاب (پاسخ‌های مستدل و منطقی به رایج ترین شبهات در مورد موضوع حجاب و عفاف)

- عفاف در حبس (داستان غم انگیز کشف حجاب در ایران)

- هجوم خاموش (بررسی شبیخون فرهنگی دشمن پیرامون حجاب و عفاف)

- علم هم تجربه کرده است (اثرات حجاب و عفاف از نگاه علم)

روزی که آموس بیمار شد
نوشته فیلیپ سی. استید؛ ترجمه سمیرا ابراهیمی
انتشارات امیرکبیر/ کتاب‌های شکوفه
36 صفحه



"روزی که آموس بیمار شد"، داستان مصوری برای گروه سنی الف است. داستانی عمیق و جذاب که مفهوم دوستی و مهربانی و پاسخ دوستی را به خوبی به کودکان می‌آموزد. در این کتاب می‌توانیم ارزش دوستی را به دیگران یادآور شویم و ببینیم که نتیجه خوبی ما در حق دیگران، روزی به خود ما باز می‌گردد. شاید مهربانی‌های آموس مصداق این ضرب المثل باشد:

«تو نیکی می‌کن و در دجله انداز - که ایزد در بیابانت دهد باز»

آموس، مردی است که در باغ وحش شهر کار می‌کند. او هر روز کمی از وقتش را با دوستانش در باغ وحش می‌گذراند. با فیل بازی می‌کند، با لاک‌پشت مسابقه‌ دو می‌دهد (لاک پشتی که همیشه برنده می‌شد)، کنار پنگوئن خجالتی ساکت می‌نشیند، به کرگدنی که همیشه آب بینی‌اش می‌آید کمک می‌کند و هنگام غروب برای جغدی که از تاریکی می‌ترسد داستان می‌خوانَد... تا هنگامی که آموس بیمار می‌شود.

در ابتدای کتاب، نویسنده و تصویرگر (فیلیپ سی. استید و ارین ای. استید) یادداشتی برای کودکان ایرانی نوشته‌اند با این عبارات:

"بچه‌های عزیز، ممنون از شما برای خواندن این کتاب!
با کمک شما آموس به زودی حالش خوب میشه. هورااا !
دوستان شما،
فیلیپ و ارین استید

کتاب «روزی که آموس بیمار شد» موفق به دریافت پنج نشان از جشنواره لاک پشت پرنده در سال 1394 شده است.

کیش پارسایان (دروس استاد آیت‌الله مجتبی تهرانی)
تدوین زیر نظر علی‌اکبر رشاد
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
208 صفحه



مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی از جمله بزرگانی بودند که ارتباط نزدیکی با عموم مردم و به ویژه جوانان داشتند. این مطلب در کنار درجه بالای علمی که حاصل سال‌ها خوشه‌چینی از دریای معرفت بزرگانی چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و... است باعث شده تا آثار ایشان در عین عمق و دقت علمی، از زبانی ساده و قابل فهم برای عموم برخوردار باشد.

این کتاب که به عنوان مدخلی برای ورود به بحث‌های اخلاقی محسوب می‌شود، برگرفته شده از برخی از سلسله مباحث اخلاقی و معرفتی حاج آقا مجتبی است. آمیزه‌ای از اخلاق نبوی و عرفان علوی که با آیات و روایات آمیخته و به براهین عقلی نیز مزین شده و از جویبار لسان ایشان در کام تشنه طالبان سلوک الی الله ریخته می‌شود.

مباحث کتاب مشتمل بر سه بخش ایمان، صفات مؤمنان و پیام پارسایی است؛ در بخش نخست مهمترین مسائل ایمان همچون: ماهیت، مراتب، عوامل کاهش و افزایش و آثار فردی و اجتماعی ایمان بررسی شده است. در بخش دوم، صفات و حالات مؤمنان به استناد آیات و روایات بررسی و طبقه‌بندی شده است. در نهایت در بخش سوم به شرح و تفسیر خطبه همّام اختصاص یافته است که در حقیقت شرحی بر بیان امیرالمؤمنین علیه السلام در توصیف ویژگی‌های متقین است.

نقشه نقش بر آب
گردآورنده پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)
انتشارات انقلاب اسلامی
248 صفحه



این کتاب، مشتمل بر فرازهای مهمی از رهنمودهای رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در طول سال‌های 88 و 89، پیرامون فتنه سال 88 است. کتاب با توجه به محتوای محوری سخنان معظّم له، در پنج فصل با این عناوین تدوین شده است:

دهمین انتخابات ریاست جمهوری؛ مواضع رهبری پس از انتخابات تا نماز جمعه 22 خرداد؛ حوادث پس از انتخابات؛ کسب بصیرت و جنگ نرم.

فصل نخست کتاب به بررسی و تحلیل اهمیّت انتخابات در نظام اسلامی، تلاش دشمنان برای سرد و تعطیل یا بدنام و مخدوش کردن انتخابات، وظایف جداگانه‌ مردم و نامزدها در انتخابات، نکاتی در آسیب‌شناسی انتخابات و برخی پیش‌بینی‌های رهبر معظّم در خصوص حضور پرشور مردم در انتخابات پرداخته است. فصل دوم به ذکر برخی از مهمترین مواضع رهبر انقلاب از پس از انتخابات تا نماز جمعه 29 خرداد اختصاص دارد. مفصّل‌ترین فصل این کتاب، فصل سوّم آن است که در عناوین متعدّدی به بررسی حوادث پس از انتخابات پرداخته است. این‌که چرا ماهیّت حوادث بعد از انتخابات به «فتنه» تعبیر شد و توطئه‌های پشت پرده‌ آن چه بودند. شرح ماجرای فتنه، از طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمن قبل از انتخابات تا بازیگران فعّال داخلی در این صحنه؛ موضوعاتی درباره‌ کارنامه‌ مردم و خواص، نقش دشمن، نیروهای امنیّتی و انتظامی و بسیج و رسانه‌های داخلی برخی از مباحث این فصل است.

یازده راهکار برای مقابله و دفع فتنه، برگرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی، نظیر پایبندی به قانون و کسب بصیرت، ابراز اعتماد نخبگان به نظام، پرهیز از شایعه‌پراکنی علیه مسئولان و... از دیگر مطالب مهم این بخش است.

بخش مبسوطی از این فصل، «پیام‌ها، تجربه‌ها و درس‌های» متعدّد حوادث پس از انتخابات 88 را از زوایای مختلف بررسی کرده و در آخرین بخش آن نیز، ضمن تشریح حماسه‌های 9 دی و 22 بهمن، برخی از نتایج این حوادث برای ملّت و نظام جمهوری اسلامی احصاء شده است.

در فصل‌ چهارم این اثر با عنوان «کسب بصیرت»، علاوه بر تشریح معنا، ابعاد و سطوح بصیرت و نیز ضرورت و اهمیّت آن، مصادیق این مفهوم مهم در منظومه‌ بیانات رهبر معظّم انقلاب پیرامون فتنه 88 تبیین و تحلیل شده است. الزامات کسب بصیرت، نتایج فقدان بصیرت و وظیفه خواص در ایجاد بصیرت در خود و دیگران، از دیگر موضوعات مورد بررسی در این فصل هستند. همچنین موضوعات دیگری چون اهمیّت جنگ نرم، معنا و منشأ جنگ نرم، هدف دشمن از جنگ نرم، خطوط اصلی در جنگ نرم، راه‌های مقابله با جنگ نرم دشمن، نقش افسران جوان جنگ نرم (دانشجویان)، نقش اساتید در فرماندهی جبهه‌ی جنگ نرم و... بررسی شده‌ است.

هر ماه چهار عنوان کتاب از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح «کتاب‌خوان ماه» از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌‎های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی، برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی نیز با مطالعه کتاب‌ها مرتفع شود. معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون ارائه در نشست‌های کتاب‌خوان، ‌کتاب‌خوان مجازی،‌ انتشار طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ برگزاری جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۹۵ ، ۱۲:۱۱
مهین آبیل کاظمی