کتابخانه عمومی نیمروز زابل


آخرین مطالب


نویسنده: حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

معرفی اجمالی:

کتاب شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی از جمله کتبی است که به قلم مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی به رشته تحریر در آمده است. یکی از روایات هایی که در کتب شیعه مشهور است، حدیث «عرضه دین» می باشد که توسط حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام محضر امام هادی سلام الله علیه اعتقادات خود را عرضه داشته است و مرحوم شیخ صدوق رحمه الله در دو کتاب خود، کمال الدین و توحید بدان اشاره کرده است.

جلالت شان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام به حدی بالاست که حضرت هادی صلوات الله علیه از عبارت: انت ولینا حقا نسیت به او به کار می برند. از مهم ترین قسمت هایی که در این حدیث آمده است چنین است:

عقیده من درباره امامت این است که امام بعد از حضرت رسول صلی الله علیه وآله امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است، بعداز او حسن، پس از وی حسین و علی بن الحسین و محمّد بن علی و جعفر بن محمّد و موسی بنجعفر و علی بن موسی و محمّد بن علی و سپس شما.  

فقال علیه السلام: و من بعدی الحسن ابنی فکیف للناس بالخلف من بعده، قال: فقلت: و کیف ذاک یا مولای؟ قال: لأنّه لا یری شخصه و لا یحلّ ذکره باسمه حتّی یخرج فیملأ الأرض قسطاً و عدلًا کما ملئت جوراً و ظلماً.

 در این هنگام حضرت هادی علیه السلام فرمود: پس از من فرزندم حسن امام است، لیکن مردم درباره امام بعد از او چه خواهند کرد؟

گویدعرض کردمای مولای من، مگر آن چگونه است؟

فرمود: امام بعد از فرزندم حسن شخصش دیده نمی شود و اسمش در زبانها جاری نمی گردد تا خروج کند و زمین را از عدل و داد پر کند، همان طور که از ظلم و ستم پر شده باشد.

از آنجائی که فقرات مهم این حدیث نیاز به شرح و توضیح دارد، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به این امر مبادرت و کتاب در پیش روی شما را به رشته تحریر در آورده است.

علاوه بر شرح حدیث، اشاره به سند این روایت شریف و ذکر نکاتی چند که در شرح آن مهم است نیز از جمله مباحث مهم مطرح شده در این کتاب می باشد.


منبع : www.valiasr-aj.com


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۷
مهین آبیل کاظمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی